Thank You Allah

Today was a disaster, horrible, terrible!

It was all my fault. I know, I deserve even more than this. I met an accident.
My car is truly ugly now with the prominent scars. I have no idea where to get the money to repair the mess.

But one beautiful thing is, although the accident was really bad, the person who I hit (one who ride the motorbike) experienced only minor injuries. Al Hamdulillah. Thanks Allah, you saved me.

And one good thing is, I didn’t shake, tremble, panic, or cried. I was so strong, handle the problem by my own and went to the exam.

I was little sad. I want to share what happened to someone so that I able to relieve my sadness. But I have no one, as usual. So I went to the ladies, forcing myself to cry. However I didn’t shed a single tear.

How stupid I am. Why should I seek for someone, when Allah is with me.

I raised my hand and said “al hamdulillah for this test. U made me stronger”

Love You Allah!

Your ugly slave,

Saffa Islam

Advertisements

I guess I am alive again

I WAS about to delete this page. But something kept me “pause”. There is no single post for the whole 2010. It was my toughest year. Al Hamdulillah I am not weaken by it. Verily, difficulties should strengthen us.

I am sorry. I never replied to the comments. Only now I do. And thanks for the suggestion. I’ve changed the theme, I hope it looks better now ( I hope so)

Hello and Salaamu alaykum again.

Saffa Islam

Perfect stranger, Good Bye!

Many things came across my mind lately. There was a man who inspired me a little. I don’t know him, so do he. All I know, he read my blog and commented once. And one day, I got to know he has passed away. It’s hard for me to digest the truth. He is a perfect stranger for me, but I don’t know why. I am so sad and little depressed. That night, I read all his posting. All night long I went through his blog, read every sentences and it’s really meaningful for me. Sadly, he can’t approve any of my comment. He is not there anymore.
That night, I prayed for him. He is too young, 22. A great loss for his mother, I am very sure about it. He is genius, in fact he is brilliant. Positive minded. He is a young pilot, a good-looking pilot. He is gifted. He has everything, except a long life. That night, I cried for a stranger. Don’t know why, I got involved in such emotion. May be, the reason could be due to his comment on my post. May be because I added him on my friendster. May be, may be. Too many reasons, but yet he is a perfect stranger for me.
I asked Allah to protect him. May Allah bless him, allahumma Ameen. From Allah we came, and to HIM we shall return. And this post specially dedicated to Mohamed Ihsan, a young pilot who died in pride. Again, may Allah bless your soul, and may Allah save you and reward you a great barakah barzakh life. One day I will be in the same place you’re right now.
Salam ‘Alaykum Warahmat Allah Wabarakatuh Wajannatu Waredhwanu ya Mohamed Ihsan. Ameen

~Halaqahku-:-Manhajku~

Halaqah? Apa itu? Sebuah bulatan je ker? Bulatan apa plak???

Hmmm bulatan untuk apa? Halaqah adalah satu kiasan untuk sejenis bentuk hubungan atau bonding antara beberapa manusia yang sama fikrah, iman dan tujuan.. yang sama2 mendapatkan,berkongsi ilmu..hubungan bonding ini disebut “”bulatan” kerana bulat adalah sebuah bentuk tiada bucu,tiada batasan~

Halaqah inilah yang membentuk sebuah usrah (family). Hubungan kekeluargaan yang tidak pernah berdasarkan etnik, warna kulit, tinggi, berat badan dan extra dextra.. Bagi ana sendiri, pertama kali ana terlibat dengan usrah pada tahun 2006, sewaktu join mentoring dengan akhwat2 disini. Tapi pada waktu itu, bagi ana..usrah hanyalah suatu “tarbiyah” dan begitulah ~ angin yang berlalu~ tapi pada tahun 2008 ketika mendapat “sebuah program” dari ukthi2 dari “M” baru ana merasakan apakah itu erti sebenar tarbiyah..

Barulah ana merasakan betapa besarnya “tujuan penciptaan diri ini” dan matlamat yang perlu ana capai..

7steps

Ok mule2 biar ana jelaskan tentang 7 anak tangga yang telah ana lukiskan dari paint..maaflah huduh, hehe, ana belajar medic, bukan arts kan =P 

Anak tangga yang pertama adalah individu muslim. Ertinya kita memasukkan diri kita secara kafah (sempurna) dalam Islam. Ertinya kita benar2 meninggalkan jahiliah dan tidak memilih toghut. Kita hanya ada satu pilihan, yakni Islam.. kalau tinggalkan ISLAM jahiliah lah kite,, kalau nak Pilih ISLAM tinggalkan TOGHUT sepenuhnya! Kalau kita dah berjaya step ini, barulah kita benar2 jadi Muslim sepenuhnya..InshaALLAH~

Allah SWT berfirman : “Wahai orang-orang yang beriman!Masuklah kamu ke dalam Islam secara kaffah(menyeluruh),dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan,kerana sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagu kamu”.       [Al-Baqarah:208]

okie,sekarang tingkat ke-2.. baitul muslim, well baitul muslim tue..ertinya bila kita telah meng”islam”kan keluarga kita. bukan sahaja ISLAM kan diri, tapi akidah, ruhiyah, dan semuanya ISLAM.. Rasulullah s.a.w pernah bersabda, “baiti jannati” rumahku syurgaku, alangkah bagus nya kalau rumah kita itu adalah benar2 persekitaran yang islamic yang dapat membawa diri kita dan keluarga kita menuju kebenaran dan memenuhi haq2 Muslim! mashaALLAH =)

mengaji
Step ke3, adalah masyarakat muslim..ikut logic, kalau kat suatu tempat tue, dah ada beberapa kelompok keluarga muslim, mesti akan lahir masyarakat muslim, sebagaimana yang terjadi di zaman Rasulullah s.a.w ..

Step ke 4.. adalah kerajaan Islam, disini tak banyak beza dari yang atas. Apabila telah ada community muslim, kemudian lahirlah kerajaan Islam. Kalau kita tgk negara tercinta kita sendiri.. sekarang inshaALLAH kita dapat bayangkan Islam menaungi pemerintahan negara kita..dan seperti zaman khalifah dahulu.. setelah Islam disebarkan di negara2 sekitar, diutus gabernor2 dan mereka memilih suber Qur’an dan hadeeth, sebagai sumber pemerintahan mereka, dan terbentuklah pemerintahan Islam.. tapi sekaranglah, banyak je orang menggunakan nama “islam” dalam politic, tapi tak bawa kesan pun… kesiannya umat kita dibodohkan macam tu je, bukan tempat kita jer, tapi negara2 lain juga. Cuba lihat Jordan, Lebbanon, dan Turkey..hmm hancur.. negara ISLAM tanpa PEMERINTAHAN islam? Wallahi, demi ALLAH  kita benar2 tersesat, nauzubillah min zalik *sedih =( *

Yang seterusnya adalah…daulah Islam..daulah ni lebih besar skopnya dari kerajaan..lebih dari pemerintahan, tapi belum sampai tamadun… daulah ini adalah suatu kerajaan islam yang sepenuhnya mengamalkan konsep2 islam, dan ia tersebar di beberapa tempat yang lain,yang berhampiran.. lebih kurang cam tue lah..

Next step, Tamadun , atau empire Islam. *terhenti* mesti teringat sejarah ISLAM yang dulu2, waktu zaman Abasiyah, Uthmaniyah and Umayah. mashaALLAH sewaktu ISLAM conquer 2/3 dunia, dan KE KHALIF-an ISLAM beridiri megah..

Yang terkahir, adalah ustiazatul alam…dimana BUMI ini spenuhnya ISLAM. ISLAM, hanya ISLAM, tiada thogut, inshaALLAH . Allah telah menjanjikan hal ini, dan ia akan pasti terjadi.. ameen ( to be continued’ )

:~ Batu itu lebih baik dari Kita ~:

stones1

As-salaam’Alaykum Warahmat ALLAH wabarakatuh

Dosa. Itu telah menjadi suatu yang lumrah pada zaman ini. Jika menegur seseorang yang melakukan dosa,maka mereka akan bertanya

“Siapa yang tak lakukan dosa, so what’s the big deal huh?” Apakah dosa yang sering manusia lakukan.Tidak perlu pergi jauh, diri ana sendiri

telah menggambarkan dosa yang sebesar gunung. Begitu banyak dan begitu berat. Ya itulah yang akan kita rasakan ketika kita menyeret

dosa-dosa kita.Mungkin sekarang kita tidak rasakan pedihnya, tapi tiba satu saat kita akan merasakannya. Dan pada waktu itu, terlambatlah

sudah segalanya. Teman-teman, Kita sering tahu dosa yang kita lakukan, namun tanpa segan dan malu kita tetap melakukannya. Seringkali

kita menjawab, “Aku manusia biasa” Apakah kamu tahu apa yang dikatakan oleh Muhammad salallah’alaihiwassalam?

“Aku hanyalah manusia biasa sebagaimana kalian” (Al-Kahfi : 18)

Jika Rasulullah mampu menahan, kenapa kita tidak? Jika sahabah’s bisa menahan diri dari dosa kenapa kita tidak? Mereka tercipta dari

tanah,dan kita juga kan? Ingin ana bertanya, andaikata Rasulullah, qudwah kita masih hidup dan bersama kita, apakah kamu tegar melakukan

dosa dihadapan baginda? Adakah kamu tegar membuka auratmu dihadapan baginda? Apakah kamu tegar untuk meninggalkan atau melambatkan

solat? Apakah kamu tegar menonton siaran yang tidak bermanfaat dan mendengar lagu-lagu yang mengkhayalkan? Apakah kamu? Tidak kan, pasti

tidak. Pasti kita tidak mahu melihat wajah tampan baginda berkerut dan masam… kerana kita sayangkan Rasulullah. Tapi Rasulullah kan telah wafat.

Tapi teman-teman, Allah itu wujud. Allah melihat kita, memandang kita, memerhatikan kita. ALLAH itu ada dan senantiasa ada. Dan Allah bersama

kita 24jam sehari, dan apakah kamu tidak malu berbuat dosa? Mengapa teman-teman, kamu merasa malu dan serba salah andaikata Rasulullah

melihatmu, tapi kamu tidak malu dan tidak endah dengan ALLAH? Apakah begitu rendahnya Allah bagimu? Apakah tiada secebis kasih sayang

buat Allah yang menyayangimu setiap masa, dan memberikan rezeki yang tidak henti-henti? Dan bukankah Allah menciptakanmu? Jika tidak

pada DIA,pada siapa lagikah yang akan kamu tunduk dan patuh? Dalam sekalian umat manusia,Allah memilihmu sebagai hambaNya.. menitipkan

iman dan Islam dan memberikanmu ketenangan dan keselamatan dunia akhirat, inshaAllah. Kerana Allah sayang pada kamu.Kerana itu Allah bagi

segalanya. Tapi, tidak sayangkah kamu pada Allah? Apakah Allah itu tidak pernah wujud dalam hatimu? Teman,ingatlah batu itu pun akan menangis

andai kata Allah murka padanya, dan tidakkah kamu takut akan murkaNya? Apakah hati kamu lebih keras dari batu? Teman,ingatlah.. walaupun kamu

melupakan Allah, Allah tidak pernah lupa padamu Dan DIA akan terus menerus memmberi rezeki padaMu.. dan menunggumu untuk bertermu

denganmu Kerana Allah itu adalah, Kekasihmu, dan Kekasihku

~SaffaIslam~